Standardy szkolenia mediatorów rodzinnych obowiązujące w Stowarzyszeniu Mediatorów Rodzinnych
Standardy mogą ulec zmianie tylko na drodze uchwały Walnego Zebrania SMR.
* * *
Definicja
Mediacja to poufny proces rozwiązywania sporu lub konfliktu, w którym fachowo przygotowany, niezależny i bezstronny profesjonalista za dobrowolną zgodą stron pomaga im samodzielnie poradzić sobie z konfliktem. Mediacja pozwala jej uczestnikom określić kwestie sporne, zmniejszyć bariery komunikacyjne, opracować propozycje rozwiązań i, jeśli taka jest wola stron, zawrzeć wzajemnie satysfakcjonujące porozumienie. Mediacja rodzinna w sprawach dotyczących rozstania małżonków, separacji lub rozwodu nie jest ani nie zastępuje poradnictwa prawnego, rodzinnego czy psychoterapii.
* * *
Wymaganie ogólne
Kwalifikacje mediatora rodzinnego uzyskuje się w wyniku odbycia szkolenia o charakterze teoretycznym i praktycznym w wymiarze co najmniej 80 godzin zegarowych, potwierdzonego zaświadczeniem ukończenia kursu, oraz opcjonalnie:
- odbycia stażu (zgodnie z procedurą stażową) pod okiem doświadczonego mediatora (przeprowadzenie 5 spraw mediacyjnych w ko-mediacji z opiekunem stażu, sporządzenie 2 studiów przypadków)
- przeprowadzenie (samodzielnie lub w ko-mediacji z innym mediatorem) minimum 5 spraw mediacyjnych, z których każda obejmuje minimum 2 sesje wspólne stron i ich konsultowanie z doświadczonym trenerem – mediatorem podczas sesji grup konsultacyjnych (nie mniej niż 20 godz.)
- przeprowadzenie (samodzielnie lub w ko-mediacji z innym mediatorem) minimum 5 spraw mediacyjnych, z których każda obejmuje minimum 2 sesje wspólne stron i przedstawienie do oceny Komisji d.s. Standardów i Certyfikacji 2 studiów przypadków z przeprowadzonych przez siebie mediacji (sporządzonych zgodnie z „Wytycznymi do opisu przypadków”).
* * *
Przedstawione poniżej standardy dotyczą zakresu tematów i sposobu prowadzenia szkoleń dla mediatorów rodzinnych oraz wymagań stawianych osobom lub instytucjom szkolącym mediatorów rodzinnych, będących członkami SMR lub podzielających wartości i zasady prowadzenia mediacji rodzinnej, które obowiązują w SMR.
- Zakres tematów objętych szkoleniem:
- Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne związane z prowadzeniem mediacji, w szczególności mediacji rodzinnej (w wymiarze co najmniej 40 godzin), w tym:
- Wiedza teoretyczna z zakresu mediacji:
- wiedza na temat dynamiki konfliktu i sposobów jego rozwiązywania;
- elementy teorii negocjacji;
- mediacja jako szczególna metoda rozwiązywania konfliktów i pracy z rodziną;
- zasady mediacji;
- rola mediatora;
- zastosowania mediacji oraz wskazania i przeciwwskazania do mediacji;
- dzieci w mediacji: ochrona interesów dziecka oraz formy i zakres włączania dzieci w proces mediacji;
- etyka w pracy mediatora rodzinnego
- standardy prowadzenia mediacji obowiązujące w Stowarzyszeniu Mediatorów Rodzinnych.
- Umiejętności praktyczne z zakresu mediacji:
- umiejętność zawierania kontraktu mediacyjnego;
- umiejętność oceny gotowości i zdolności rodziny do mediacji;
- umiejętność prowadzenia mediacji zgodnie z zasadami i przy wykorzystaniu właściwych technik mediacyjnych;
- umiejętności komunikacyjne;
- umiejętność kierowania procesem konfliktu;
- umiejętność współpracy ze współmediatorem/ką;
- umiejętność współpracy ze specjalistami;
- umiejętność oceny rodziny pod kątem zagrożenia przemocą;
- umiejętność sporządzania porozumienia końcowego.
- Wiedza teoretyczna z zakresu mediacji:
- Wiedza psychologiczna, socjologiczna oraz umiejętności praktyczne z zakresu pracy z rodziną w konflikcie, w szczególności w sytuacji kryzysu rozwodowego (w wymiarze co najmniej 40 godzin), w tym:
- systemowe ujęcie rodziny;
- konflikt rodzinny i możliwe sposoby jego rozwiązywania;
- stadia separacji i rozwodu;
- wpływ konfliktów rodzinnych, rozwodu, separacji i powtórnego małżeństwa na dzieci, z uwzględnieniem faz rozwoju dziecka;
- przemoc w rodzinie;
- wiedza socjologiczna dotycząca struktury rodzinnej oraz współczesnych przemian w zakresie wzorców rodzinnych;
- wzory rodzicielstwa po rozwodzie, separacji i w rodzinach zrekonstruowanych;
- psychologiczne, społeczne i ekonomiczne konsekwencje separacji i rozwodu;
- elementy wiedzy z zakresu postępowania sądowego w sprawach rodzinnych w tym rozwodowych.
- Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne związane z prowadzeniem mediacji, w szczególności mediacji rodzinnej (w wymiarze co najmniej 40 godzin), w tym:
- Rekomendowane formy szkolenia
Wiedzę i umiejętności przekazuje się poprzez:- wykłady teoretyczne
- symulacje, gry, dramy
- ćwiczenia – indywidualne i w grupach
- analizy studiów przypadków
- dyskusje i refleksje uczestników
- kwestionariusze, ankiety, testy
- informacje zwrotne
- sesje konsultacyjne
Szkolenie w zakresie mediacji rodzinnych powinno mieć formę treningu umiejętności praktycznych, przeważająca zatem część szkolenia winna obejmować metody aktywne (40% teorii, 60% ćwiczeń praktycznych).
W trakcie szkolenia mediatorów rodzinnych zajęcia specjalistyczne (np. dotyczące prawa, przemocy w rodzinie lub psychologii rodziny) mogą być prowadzone przez inne osoby o wysokich kwalifikacjach w swojej dziedzinie. - Wymagania w zakresie organizacji szkolenia:
- opracowanie szczegółowego programu szkolenia;
- wykorzystanie standardowej ankiety SMR do oceny efektywności szkolenia
- wystawianie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, z wyszczególnieniem poruszanych tematów oraz liczby godzin.
- czas trwania dnia szkoleniowego: nie mniej niż 4 i nie więcej niż 10 godzin zegarowych.
- Wymagania dotyczące kwalifikacji osób uprawnionych do prowadzenia szkoleń
Osoby prowadzące szkolenia zgodne ze standardami szkolenia SMR mogą mieć status samodzielnego trenera lub też ko-trenera, prowadzącego szkolenie we współpracy z trenerem samodzielnym.- Wymagania dotyczące kwalifikacji osób uprawnionych do samodzielnego prowadzenia szkoleń (trener):
- status członka zwyczajnego SMR;
- wykształcenie wyższe;
- stała (trwająca nie krócej niż 2 lata) praktyka w zakresie mediacji rodzinnych (minimum 6 spraw rocznie, udokumentowane na podstawie -opcjonalnie- umowy o mediację zawieranej ze stronami, ugody lub protokołu z mediacji)
- udokumentowane przeszkolenie w zakresie mediacji rodzinnych, w stopniu zgodnym z aktualnymi standardami uprawniającymi do wpisu na listę stałych mediatorów SMR;
- udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu długotrwałych zajęć o charakterze warsztatowym dla osób dorosłych (długotrwałe zajęcia tj. minimum 16 godzin w jednym bloku szkoleniowym; wymagane jest udokumentowanie przeprowadzenia minimum 200 godzin szkoleń łącznie)
- stałe doskonalenie zawodowe w zakresie mediacji, w szczególności mediacji rodzinnej (szkolenia, superwizja, grupy samokształceniowe, wizyty studyjne) w wymiarze co najmniej 16 godz. rocznie.
- Wymagania dla ko-trenerów (młodszych trenerów)
- status członka zwyczajnego SMR;
- wykształcenie wyższe;
- stała (trwająca nie krócej niż 2 lata) praktyka w zakresie mediacji rodzinnych (minimum 6 spraw rocznie, udokumentowane – opcjonalnie- na podstawie umowy o mediację zawieranej ze stronami, ugody lub protokołu z mediacji);
- przeszkolenie w zakresie mediacji rodzinnych, w stopniu zgodnym z aktualnymi standardami uprawniającymi do wpisu na listę stałych mediatorów SMR;
- udokumentowane przeszkolenie w zakresie prowadzenia szkoleń w wymiarze co najmniej 16 godzin lub udokumentowanie rozpoczęcia takiego przeszkolenia w momencie ubiegania się o status ko-trenera;
- stałe doskonalenie zawodowe w zakresie mediacji, w szczególności mediacji rodzinnej (szkolenia, superwizja, grupy samokształceniowe, wizyty studyjne), w wymiarze co najmniej 16 godz. rocznie.
Szczegółowe zasady wpisu na listę rekomendowanych trenerów SMR określa dokument „Regulamin udzielania rekomendacji trenerom Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych przez Komisję do spraw Standardów i Certyfikacji SMR” - Wymagania dotyczące kwalifikacji osób uprawnionych do samodzielnego prowadzenia szkoleń (trener):
- Uwagi końcowe
- Rekomendacje dotyczące doboru uczestników szkolenia:
- podczas rekrutacji organizator szkolenia powinien dołożyć wszelkich starań, aby zagwarantować dobór odpowiednich uczestników precyzując wyraźne wymogi uczestnictwa (np. wykształcenie wyższe, doświadczenie w pracy z rodziną itp.)
- osoba/instytucja szkoląca ma prawo odmówić uczestnictwa w szkoleniu osobom, które nie spełnią tych wymogów;
- w przypadkach szczególnych osoba/instytucja szkoląca ma prawo, po udzieleniu informacji zwrotnej, zwolnić lub poprosić uczestnika o rezygnację z kursu.
- Rekomendacje dotyczące doboru uczestników szkolenia:
Warszawa, marzec 2008