>

Zasady ubiegania się o rekomendację SMR dla ośrodka mediacyjnego

Procedura rekomendacji Ośrodka Mediacyjnego przez Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych

Rekomendacji udziela się - na ich wniosek - ośrodkom mediacyjnym spełniającym wymagania określone przez "Standardy prowadzenia ośrodka mediacyjnego rekomendowanego przez Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych" przyjęte przez Walne Zebranie SMR 29 marca 2008.

§ 1. Komisja ds. Rekomendacji ośrodków mediacyjnych
Przeprowadzenia procesu rekomendacji dokonuje Komisja ds. Rekomendacji Ośrodków Mediacyjnych SMR. Komisja ds. Rekomendacji Ośrodków Mediacyjnych liczy czterech członków i składa się z:
  1. stałego sekretarza wybranego przez Walne Zebranie spośród członków zwyczajnych SMR,
  2. przedstawiciela Zarządu SMR,
  3. przedstawiciela Komisji ds. Standardów i Certyfikacji,
  4. przedstawiciela trenerów rekomendowanych przez SMR.
§ 2. Warunki udzielania rekomendacji ośrodkom mediacyjnym
Warunki, jakie musi spełnić ośrodek, by ubiegać się o rekomendację są opisane w "Standardach prowadzenia ośrodka mediacyjnego rekomendowanego przez SMR".

§ 3. Przebieg procesu rekomendacji
  1. Wnioski o rekomendację można składać dwa razy do roku - w nieprzekraczalnych terminach do 28 lutego i do 30 września.
  2. Proces uzyskania rekomendacji jest dwuetapowy:
    Etap1
    1. Kierownik ośrodka (lub jego przedstawiciel) składa do Komisji ds. Rekomendacji Ośrodków Mediacyjnych:
      1. podpisany wniosek wraz z wymaganymi dokumentami zgodnie z opracowanym przez Komisję ds. Rekomendacji Ośrodków Mediacyjnych spisem wymaganych do rekomendacji dokumentów,
      2. oraz dołącza dowód opłacenia opłaty recenzenckiej w wysokości 300 zł.
    2. Kompletna dokumentacja powinna być złożona w dwóch egzemplarzach.
    3. Nieodpowiednio wypełniony wniosek, brak wszystkich niezbędnych dokumentów lub dowodu opłacenia opłaty recenzenckiej uniemożliwia prowadzenie procedury rekomendacji i powoduje odesłanie wniosku z uzasadnieniem decyzji.
    4. Co najmniej dwóch członków Komisji szczegółowo analizuje złożoną dokumentację i przedstawia swoją opinię Komisji.
    5. Komisja ma prawo żądać od ubiegających się o rekomendację ośrodków przedłożenia dodatkowych zaświadczeń, złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących złożonej dokumentacji.
    Etap 2
    1. Po uzyskaniu pozytywnej oceny wniosku następuje weryfikacja stanu faktycznego dokonywana przez przedstawiciela/li Komisji podczas wizytacji ośrodka.
    2. Dokonujący wizytacji przedstawia swoją opinię Komisji, która podejmuje ostateczną decyzję o udzieleniu (bądź wstrzymaniu) rekomendacji.
  3. Komisja powiadamia ośrodek starający się o rekomendację o swojej decyzji.
  4. Ośrodek, co do którego Komisja podjęła decyzję o udzieleniu rekomendacji, otrzymuje na piśmie "Zaświadczenie o uzyskaniu rekomendacji" o kolejnym numerze, potwierdzone przez upoważnionego członka Komisji oraz członka Zarządu SMR.
  5. Ośrodki, które nie uzyskały rekomendacji, otrzymują informację, co powinny uzupełnić/poprawić, aby spełnić wymogi SMR w tym zakresie.
  6. Ośrodek rekomendowany jest zobowiązany do przekazywania Komisji sprawozdania rocznego według wzoru przygotowanego przez Komisję.
§ 4. Tryb Pracy Komisji
  1. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia procedury rekomendacyjnej i podjęcia decyzji o udzieleniu (bądź nie udzieleniu) rekomendacji w terminie do 90 dni od daty składania wniosków (tj. od 28 lutego i 30 września).
  2. Uchwały Komisji są podejmowane w głosowaniu jawnym i zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Komisji.
  3. Komisja pracuje zgodnie z opracowanym przez siebie i zatwierdzonym przez Zarząd SMR regulaminem.
  4. Z posiedzeń Komisji sporządzany jest protokół według ogólnie przyjętych zasad. Protokół podpisują członkowie obecni na posiedzeniu.
§ 5. Okres na który udzielana jest rekomendacja
Rekomendacja początkowa jest udzielana na okres jednego roku.
Po jego upływie zostaje dokonana przez Komisję ponowna ocena ośrodka i sposobu wywiązania się z nałożonych zaleceń i zobowiązań. W tym celu ośrodek składa wniosek o przedłużenie rekomendacji oraz dowód opłaty recenzenckiej w wysokości 300zł. W przypadku jej pozytywnego rezultatu rekomendacja zostaje przedłużona na kolejne 5 lat. Ocena negatywna jest równoznaczna z cofnięciem rekomendacji.

§ 6. Odwołania od decyzji Komisji
Ośrodek, który nie uzyskał rekomendacji, ma prawo do odwołania się od decyzji Komisji do Komisji Odwoławczej (po jej powołaniu przez Walne Zebranie Członków SMR ), a do czasu jej powołania - do Walnego Zebrania Członków SMR.

§ 7. Wsparcie rekomendowanych ośrodków mediacyjnych ze strony SMR
Ośrodek mediacyjny rekomendowany przez Stowarzyszenie ma prawo do:
  1. Wykorzystywania broszury SMR wraz z lokalną wkładką informującą o działaniu ośrodków mediacyjnych i innych specjalistów pomocy rodzinie na danym terenie. Koszty druku lokalnej wkładki ponosi SMR.
  2. Wsparcia ze strony trenera SMR w formie spotkań konsultacyjnych raz na pół roku. Koszty dojazdu trenera i przeprowadzenia konsultacji są współfinansowane przez SMR.
  3. Dostępu do szkoleń wewnętrznych SMR i szkoleń na zmówienie po preferencyjnych cenach.
  4. Promocji na stronie SMR i w materiałach informacyjnych SMR.
  5. Stałego dostępu do informacji o bieżących działaniach SMR.


Dokumenty do pobrania:
  1. Wniosek
  2. Kryteria rekomendacji ośrodka
  3. Prowadzenie mediacji w ośrodku
  4. Kadra ośrodka mediacyjnego
  5. Wyposażenie i prowadzenie ośrodka mediacyjnego


© 2017 Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. Designed By JoomShaper